دستگیری پسر جوان در پرونده قتل همسایه با آجر افسردگی، دیابت و سکته مغزی؛ نتایج تلخ ولع به خوردن شیرینی دستگیری عامل ایجاد ناامنی در جنوب سیستان و بلوچستان (۲۹ مهر ۱۴۰۳) قتل جوان نیشابوری بر اثر نزاع خیابانی| قاتل دستگیر شد کشف ۴ هزار عدد قرص مخدر در یک عطاری مشهد (۲۹ مهر ۱۴۰۳) کروکی‌های کاغذی تصادفات از امروز حذف می‌شوند (۲۹ مهر ۱۴۰۳) فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی آبان ۱۴۰۳ ثبت ۱۳ هزار تخلف در قاچاق تجهیزات و دارو در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ دومین عمل پیوند قلب مصنوعی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد باموفقیت انجام شد (۲۹ مهر ۱۴۰۳) خودرو‌های داخلی، تله مرگ یا وسیله نقلیه؟ خرید BMW با رمزارز تقلبی، شگرد کلاهبرداری از ۶ نفر در مشهد (۲۹ مهر ۱۴۰۳) ثبت‌نام آزمون دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۴ آغاز شد آزمون اعزام معلمان به خارج از کشور چه زمانی برگزار می‌شود؟ بی توجهی شهروندان به ساعت بیرون‌گذاشتن زباله‌ها چهره شهرمان را نازیبا کرده است دولت پیگیر پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی است معلم ویژه آموزش دانش‌آموزان اوتیسم نداریم انتظار طولانی دانشجو معلمان برای دریافت کارت معافیت بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۴ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ مهر ۱۴۰۳) خسارت شن‌های روان به شبکه انتقال آب از سد دوستی آیا می‌توانیم عوارض نشستن طولانی‌مدت در محل کار را با ایستادن کاهش دهیم؟ تحصیل ۲۰۲۰ دانش‌آموز در مدارس همدل خراسان رضوی افزایش ۶۷ درصدی مصرف دخانیات در ایران | آیا قیمت سیگار افزایش پیدا می‌کند؟ حلقه‌های مرگ‌بار زیبایی، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و هپاتیت را به همراه دارد منابع اختصاص‌یافته برای سامان‌دهی سکونتگاه‌های غیررسمی به شکل کامل استفاده نشده است ۵ منشأ بروز کمردرد کدام‌اند؟
سرخط خبرها

افزایش ۶۷ درصدی مصرف دخانیات در ایران | آیا قیمت سیگار افزایش پیدا می‌کند؟

  • کد خبر: ۲۹۵۴۶۲
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
افزایش ۶۷ درصدی مصرف دخانیات در ایران | آیا قیمت سیگار افزایش پیدا می‌کند؟
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه سیگار در کشور ما به شدت ارزان است و قطعا افزایش قیمت سیگار باعث کاهش متقاضی خواهد بود، گفت: در سال ۱۴۰۰، مصرف دخانیات در مردان ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد و مصرف قلیان ۵۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علیرضا رئیسی در نشست کشوری کنترل دخانیات به تشریح وضعیت صنعت دخانیات و سیگار در ایران پرداخت و تصریح کرد: فرهنگ سازی صحیح در رسانه‌ها و تلویزیون مبنی بر اینکه کشیدن سیگار موجب آرامش و تسکین روح نخواهد شد یک امر مهم و قابل توجه است.

معاون بهداشت، نقش رسانه‌ها در مقابله با تبلیغات نادرست مصرف سیگار را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید فرهنگسازی منفی در سریال‌های تلویزیونی اصلاح شود.

رئیسی در ادامه با مقایسه مصرف سیگار در سال‌های ۱۳۹۵و ۱۴۰۰ گفت: در سال ۱۴۰۰، مصرف دخانیات در مردان ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین به افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان در طی این سال‌ها اشاره کرد و گفت: علت اصلی این موضوع زیاد شدن تنباکو‌های معطر با رایحه‌های مختلف است که نتیجه تبلیغ و جذب بیشتر افراد به مصرف بوده است و باید با جدیت با آنها برخورد کرد.

رئیسی معرفی و ترویج اماکنی که مصرف دخانیات در آنها ممنوع است را یک اقدام مهم و ارزشمند دانست و گفت: هرچه بیشتر در این حوزه فرهنگسازی شود قطعا بسیاری از اماکن از دخانیات پاکسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این اقدامات در این حوزه ممنوع کردن مصرف سیگار برای افراد زیر ۱۸ سال و همچنین عدم نخ فروشی سیگار است که با همکاری نهاد‌های قانونی این امر تحقق خواهد یافت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، برنامه ترک سیگار را از اهداف مهم برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشک خانواده نام برد و گفت: اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است.

رییسی بر استاندارد سازی بسته بندی سیگار با همکاری وزارت صمت تاکید کرد و افزود: طراحی ساده بسته بندی سیگار، هم در کاهش جذب افراد موثر است و هم تنوع کمتر و یک شکل شدن آن موجب کاهش قاچاق دخانیات خواهد شد.

وی سیگار الکترونیک را به عنوان یک ترفند جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و گفت: ترویج فرهنگ غلط استفاده از سیگار الکترونیک با درصد نیکوتین کمتر و عارضه کمتر موجب افزایش جذب درصد بیشتری از افراد جامعه برای استفاده از این سیگار است و قطعا ورود به مصرف دخانیات باعث مبتلا شدن فرد به مشکلات بیشتری خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزایش مالیات بر سیگار را در مصرف سیگار مهم دانست و افزود: سیگار در کشور ما به شدت ارزان است و قطعا افزایش قیمت سیگار باعث کمتر شدن متقاضی خواهد شد که این موضوع یکی از برنامه مهم ما خواهد بود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، رئیسی در پایان دخانیات را از ریسک فاکتور‌های مهم بیماری‌های مزمن در دنیا دانست و بر لزوم همکاری بین وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مختلف برای کاهش مصرف دخانیات و بهبود سلامت عمومی تأکید کرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->